January 26, 2011

Sekolah

Saya tahu sudah agak terlewat untuk cerita tentang hari pertama ke sekolah anak-anak. Hmm... dah nak masuk February dah... how time flies...

Tahun ni Imran ke sekolah baru. Raihana mula ke tadika. Hari pertama pagi-pagi lagi dah bersemangat dengan baju baru dan kasut sekolah dan beg sekolah. Tapi Raihana tak dapat baju lagi.. tak ada size. Tapi tetap bersemangat dengan beg barunya..

Namun apabila sampai di sekolah baru, dua-dua hujan. Mula-mula ok je masuk kelas, tiba-tiba Imran tanya..

"Kakak dengan abang tak ada ke?"
"Ooo.. Kakak dengan abang dah pergi sekolah ABIM"

Tiba-tiba terus dia menangis.. Laaa... agaknya dia ingat masih dalam Kem Jaulah Helwah kot. Bila tengok Imran nangis, apalagi raihana pun ikut menangis la... Terbantut mama dengan ayah nak pergi kerja.  Terpaksalah pujuk-pujuk dan duduk sekejap dalam kelas tu dengan Raihana. Si Imran pulak memerap dalam bilik. Ayah pujuk Imran sampai ke dapur. Last-last ajak tengok TV.. ok pulak. So dua orang beradik tu dok tengok TV tak kisah orang lain. Cikgu mengajar kat depan tu! Takpelah.. terkejut agaknya.

Alhamdulillah satu hari je nampak dah boleh adapt. Esoknya bila sampai sekolah menonong je masuk dalam tak toleh belakang pun. Dah happy la tu...

  
 orang lain tengah dengar cikgu afiqah mengajar, dua orang ni sibuk tengok tv. apa-apa jelah...


Kakak dan abang tak ada masalah. Luqman masuk kelas 3 Uthman. Humaira 2 Omar. Maisara 2 Ali. Humaira & Maisara dua-dua dapat jadi Penolong Ketua Kelas.

"Cikgu kata siapa dapat nombor satu kena jadi penolong ketua kelas" kata Humaira.

"Wah, tahniah! Luqman jadi apa?" mama tanya.

"Luqman tak ada jadi apa-apa" balas Luqman

"Cikgu pilih ke atau cikgu tanya siapa nak jadi apa-apa?" mama tanya lagi.

"Kalau ketua dengan penolong cikgu pilih. Kalau ketua keceriaan kelas dengan bendahari cikgu tanya siapa nak jadi" balas Luqman lagi.

"Habis Luqman tak angkat tangan ke? Luqman kan kreatif patut luqman boleh jadi ketua keceriaan kelas.." mama cuba memancing minat.

Luqman baru mula nak berfikir-fikir..

Knowing them, Luqman memang agak kurang suka memikul tanggungjawab walaupun dia anak sulong. Knowing them, Humaira dan Maisara memang suka angkat tangan especially Humaira, berani ke hadapan.

Tahun ini tugas saya sebagai mama bertambah sedikit. Setiap hari ada 7 pasang baju yang perlu disiapkan (tahun lepas 6 pasang). Selalunya seboleh mungkin bila hujung minggu saya cuba siapkan bekalan baju untuk 2-3 hari. Itu yang jadi butik baju sekolah tu.

gambar di atas belum masuk baju raihana lagi 2 pasang dan baju imran lagi sepasang dan baju ayah dan mama.
dan sederet botol air untuk bekalan semua. gambar tak termasuk botol air mama dan ayah.

Cepat betul masa berlalu ye... 

2 comments:

deizal said...

insya Allah menjadi ibu dan isteri mithali

mamasherry said...

ameen...