February 14, 2014

Pengayak Tepung

Wah tiba-tiba terlebih rajin pulak hari-hari update blog. Hehehhe..

Hari ni saya nak bercerita tentang pengayak tepung yang baru saya beli ini. Saya suka nak share sebab best pakai pengayak ni sebab tepung tak bersepah-sepah. Dan sejak ada benda ni bolehlah subcon tugas mengayak tepung ni kepada anak-anak.

Ginilah ghupenya.
Ini ghupe dalamnya
Saiznya lebih kurang macam koleh orang buat teh tarik tu. Just masukkan tepung dalam tu. Alaskan mangkuk. Kemudian nampak tak handle tu.. haaa... tekan je. Nanti bahagian dalam tu akan berpusing-pusing lalu tepung pun jatuh ke dalam mangkuk. Tak perlulah nak goyang kiri kanan macam guna pengayak tepung yang biasa tu.

Sebenarnya dah lama nak cari pengayak yang style gini. Masa mula-mula belajar buat kek dengan Teacher Nina dulu memang dia guna style yang macam ni. Tapi tupperware punya. Tapi masa tu dah takde jual dah. Tak sangka pulak hari tu saya berjalan-jalan kat Mr. DIY di Bdr Seri Permaisuri, terjumpa pulak pengayak ni. Happy betul! Harganya lebih kurang RM10 (tak ingat plak excatly, nak kena pegi tengok kat pengayak tu tak buang lagi tanda harga hehe).

Best kan? Itu yang semakin rajin membaking sekarang ni. Cewah.

No comments: