December 17, 2013

Supplements..

Semenjak saya sakit hari tu, saya mula mengambil beberapa supplements. Rupanya baru saya sedar saya ni dah semakin tua. Sistem badan pun dah tak berapa efficient. Zat-zat makanan dan vitamin yang diperlukan badan tak boleh lagi bergantung kepada makanan semata-mata. Mungkin selama ni saya sibuk risau pasal orang lain sampai terlupa nak jaga diri sendiri.

Sebelum ini bukan tak pernah ambil supplement. Pernah ambil Daily Tablet, Calcium Magnesium, Vitamin C. Mostly from Nutrilite Amway (sebab Kak Wa tokey Amway). Tapi selalunya mula-mula je semangat nak makan. Bila dah lama-lama makin jarang makan... lupa atau buat-buat lupa. Memang susah nak disiplin.

Saya sedar sekarang saya tak boleh buat sambil lewa lagi. Kesihatan adalah sesuatu yang amat berharga. Suami pun tiap-tiap hari tanya.

Sekarang saya makan B Complex, Nutriferon, Performance Mix, Calcium, Glucosamine, Vitamin C + Zinc dan juga ubat homopathy.

B Complex - Untuk kesihatan jantung dan otak
Nutriferon - Untuk menguatkan sistem imun
Performance Mix - Memberikan tenaga segera dan mengelakkan dehidrasi (yang ni saya rasa lepas habis ni tak perlu sambung. Ini saya ambil untuk mengembalikan tenaga selepas sakit hari tu untuk mengurangkan rasa letih dan lesu.)
Calcium (+ Magnesium) - Untuk kesihatan tulang. Penting terutamanya untuk ibu yang menyusukan bayi.
Glucosamine - Untuk kesihatan sendi-sendi.
Vitamin C (+Zinc) - Untuk kesihatan secara am. Untuk mengurangkan simptom allergy.
Ubat homopathy - Berbentuk titisan dan biji. Untuk allergy.



Disamping itu saya juga selalu minum air zam zam atau air anugerah, makan madu dan makan kurma.


Wow, banyaknya! Saya rasa saya pun kena buat jadual macam Aqil lah. Anyway, ada yang saya tinggalkan di office, ada yang letak kat rumah. Jadi ada yang saya makan pagi, siang dan malam.

Saya fikir ini sebahagian dari ikhtiar untuk menjaga (dan  mengembalikan) kesihatan saya. Saya harap saya terus istiqamah dan berdisiplin untuk makan semua supplements ini. Selebihnya saya serahkan kepada Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Menyembuhkan.



No comments: