December 10, 2013

Nak pindah ke tak pindah?

Semenjak dua menjak tak sihat hari tu, ada ura-ura nak berhenti kerja. Tapi masih belum diputuskan lagi keputusannya. Lepas tu pulak Pak Su kata sakit tu sebab ada orang dengki nak suruh berhenti kerja, lagilah semua orang tak bagi berhenti. Pak Su kata nanti sukalah orang tu. Alamak....

Namun beberapa perkara kami dah plan. Contohnya anak-anak terpaksa dipindahkan ke sekolah kebangsaan. Sebab kalau saya resign memang agak tak berapa mampu nak hantar 5 orang anak ke situ. Apatahlagi setiap tahun yuran bulanan pasti naik. Teringat saya masa mula-mula hantar Luqman ke sekolah itu, yuran bulanannya RM250. Sekarang yuran bulanan ialah RM390! Ye kalilah dengan 5. Itu belum masuk yuran tahunan yang perlu dibayar awal tahun yang seorang dalam RM700-900 (bergantung darjah berapa). Belum lagi buku teks yang perlu dibeli (mana ada dapat bantuan). Jadi kalau saya resign, anak-anak terpaksalah dipindahkan sekolah.

Bila difikir-fikirkan mengenangkan bayaran yang setiap tahun semakin naik, kami fikir elok juga kalau pindah sekolah je walaupun saya tak resign. Baaaaaanyak jimat. Lalu kami pun mula mendapatkan maklumat, ambil borang di PPD, cari sekolah yang paling sesuai, dapatkan surat berhenti sekolah.

Cadangnya nak hantar ke SK Saujana Impian 2. Sebab sekolah ni satu sessi (semua pagi) mudah sikit dari segi logistik. Petangnya pula kami cadang nak hantar ke Sek Agama Sg Balak. Lagipun sepupu suami ada mengajar di situ. Sedang kami seronok-seronok, dapat maklumat kelas di sekolah agama untuk Tahap 1 ialah pagi. Alamak, masalah untuk Imran dan Raihana. Option lain, Imran dan Raihana sekolah agama kat Kafa Umairah sajalah. Tapi macam tak berapa yakin dengan Kafa Ummairah. Lagipun Imran pun macam tak nak berpisah dengan abang kakaknya. Dah biasa kot.

Hmm... seminggu ni memang kami tak tetap pendirian. Nak pindah tak pindah nak pindah tak pindah. Nak pindahkan Luqman, Humaira, Maisara je, Imran dan Raihana maintain Abim, Maisara kata tak adil pulak. Imran tak nak pergi Kafa Ummairah. Kalau pindah, Insya Allah Luqman boleh dapat peluang yang lebih luas untuk ke Tingkatan 1 nanti..... etc etc etc.... Kafa Ummairah berdasarkan testimoni orang tak berapa mantap sangat pembelajarannya. Agak sayang pula bila fikirkan kalau Imran dan Raihana nak ke situ... etc etc etc

Hati mula berbolak balik. Borang pindah dah ambil. Dokumen-dokumen dah siap print/fotostat/disahkan. Tinggal nak isi borang je.

Ya Allah hanya Engkau yang tahu mana yang terbaik untuk kami dan anak-anak kami Ya Allah. Berilah petunjuk dan ilham kepada kami.

Pagi ini, hampir pasti semua akan berpindah. Anak-anak membantu mengisi borang. Pagi ini, suami ke PPD untuk selesaikan urusan perpindahan. Dapat tahu, tahun depan SK Saujana Impian dah mula buat 2 sessi. Tahap 1 petang, Tahap 2 pagi.

Ahhh... pulak dah...

Borang tak jadi dihantar.

KIV dulu.

Suami kata, Yang tak boleh berhenti kerja la macam ni. Kita maintain ABIM je lah..

:)

Kita merancang, Allah jua sebaik-baik perancang.



Anak-anakku dah besar

No comments: