December 06, 2013

Dr Chan kata Aqlan juga ada PPH

Sudah lama tak bercerita tentang Aqil dan Aqlan di sini. Mungkin saya nak cerita sikit satu perkara yang penting. Beberapa bulan yang lepas, kami bawa kedua-dua Aqil dan Aqlan berjumpa Dr Chan di Gleneagles untuk immunation and vaccination. Waktu itu alhamdulillah kedua-dua mereka tengah sihat. Tapi Dr Chan discover yang Aqlan pun ada bunyi lain pada jantungnya. Lalu terus buat Echocardiogram. Lalu cerita itu bagaikan berulang kembali....
Ramainya orang. Aqil Aqlan sedang menunggu giliran
Dr Lim dan Dr Chan in the room... Primary Pulmonary Hypertension which now has become Familial PPH because at least two in the family has the same diagnosis... types of treatments.. they also recommend us to refer to genetic specialist (not really sure what it is called).. Dr Chan even mention about heart-lung transplant. They even suggested that all our kids to be scanned and checked if they have similar problem. No no no...
Aqlan sedang menjalani Echo
Cuma kami agak tak dapat menerima hakikat yang Aqlan juga menghidapi penyakit yang sama kerana tidak nampak langsung tanda-tanda seperti Aqil. Aqlan seorang yang aktif, dan juga pembesarannya juga normal. Kalau Aqil memang nampak badan dia kecil sedikit. Kalau selsema atau batuk pun Aqlan tak pula macam Aqil yang memang nampak menurun kesihatannya dari segi kurang makan, kurang aktif, muka bengkak. Kami rasa Aqlan tak ada masalah. Cuma mungkin bila diperhatikan betul-betul memang nafas Aqlan juga agak laju. Doktor kata mungkin badan Aqlan lebih kuat jadi dia dapat menyesuaikan dirinya dengan keadaan jantung/peparunya.

Pada mulanya agak sukar juga untuk menerima hakikat ini. Beberapa hari saya rasa macam lemah. Sebenarnya tak fikir sangat pun tapi tanpa disedari kita rasa badan lemes (macam tak bermaya), asyik termenung, cuba nak cari punca benda ni terjadi - apakah masa mengandung saya ada buat apa-apa atau makan apa-apa. Untuk beberapa hari..

Tapi setelah beberapa ketika, saya dah boleh terima hakikat itu. Apa yang penting sekarang, spend quality time with Aqil and Aqlan, seboleh mungkin cuba elakkan diorang dari selsema dan batuk, kena kejar balik jadual imunisasi yang dah banyak tertinggal. We just try to do our best to provide the best for our kids. Insya allah.

No comments: