October 16, 2013

Oxygen support

Aqil memerlukan oxygen support untuk mengurangkan kebergantungan kepada jantung untuk mengepam oxygen ke seluruh badan.

Kami mendapatkan peralatan oxygen support dari seorang pembekal yang disarankan oleh pihak hospital. Nama syarikatnya TDC Enterprise dari Damansara. Nama pemiliknya ialah Sister Yeoh.

Ada 2 item yang kami sewa.

1. Oxygen concentrator

Alat ini perlu dipasang pada power source. Dalam alat ini tiada oksigen. Sebaliknya ia memproses air dan udara untuk menghasilkan oxygen. Agak bulky tapi ada roda. Pergerakan Aqil juga agak limited. Kami sewa dengan harga RM500 sebulan. Kalau nak beli agak mahal juga. Dengarnya macam puluhan ribu. Waktu mula-mula keluar wad, Aqil memang sentiasa on oxygen support. Selepas beberapa minggu, doktor kata boleh on off pakai oksigen sebab melihatkan kepada bacaan oxygen Aqil yang agak memuaskan tanpa bantuan oxygen. Jadi sekarang pun Aqil masih on off. Selalunya kami akan pakaikan masa Aqil tidur sekiranya dia nampak penat. Dalam bulan 6-7 yang lepas Aqil agak stabil. Dah lama kami tak pakaikan oksigen. Bincang-bincang dengan suami nak pulangkan balik oxygen concentrator ni. Tapi tak lama lepas tu Aqil kena selsema dan ini menyebabkan kesihatannya terjejas teruk. Nampaknya alat ini memang masih diperlukan lagi. Ianya sangat penting untuk membantu keselesaan Aqil kalau dia tengah tak sihat.



2. Tong oksigen
(gambar ambik dari google)

Yang ini untuk mobile. Dalam tong ini memang ada gas oksigen. Boleh tahan sampai 4 jam. Kalau gas dah habis kena pergi kedai untuk refill. Bukanlah sebarangan kedai. Sebenarnya setakat ini kami pun tak pernah lagi refill sebab jarang guna. Guna pun masa pergi balik ke hospital masa kesihatan Aqil tengah teruk. Kami sewa juga RM80 sebulan.

Selain sewa bulanan, kami juga perlu letakkan deposit sebanyak RM1200 untuk item-item di atas.

Pulse Oxymeter

Yang ini untuk measure level of oxygen dalam badan. Yang ini suami beli di sebuah kedai menjual barang-barang medical di Jinjang, Selangor. Bacaan normal 95-100%. Masa awal-awal Aqil dimasukkan wad dulu bacaan oxygennya ialah 80%. Memang sangat rendah. Kami perlukan alat ini untuk monitor oxygen level Aqil. Bila dah agak stabil level 97-98% untuk beberapa hari dan keadaan dia pun aktif, baru kami berani stopkan oxygen support. Tapi kalau nampak Aqil letih, kami akan check balik bacaan. Macam tulah kami monitor keadaan Aqil. Yang ni kami beli harganya RM200.

Alhamdulillah setakat ni kami masih mampu lagi untuk membiayai kos medical support untuk Aqil. 

Semoga Allah permudahkan urusan kami.

3 comments:

Hapizi said...

Maaf menyibuk dalam blog puan ni. Tp saya ingin tahu dari mana puan menyewa alat2 di atas. Nenek saya perlu guna oksigen therapy di rumah.. tp saya xtau di mana nak cari. Harap puan boleh beri input.

mamasherry said...

boleh hubungi Sister Yeoh 0122501225

Florentina said...

Saya ada tong oksigen ni nk dijual.guna x sampai 1bulan.. Call/whatapps @0162357284 (linda)