October 09, 2013

Kehidupan Berubah

Selama berada di wad, saya mula mencari maklumat tentang penyakit Aqil. Apa yang saya jumpa semakin menyebabkan hati saya risau dan sedih. Sebahagiannya menyatakan paling lama boleh hidup pun 3 tahun. Ya Allah.. ujian apakah yang Engkau mahu berikan kepada kami ini? Anak yang dilahirkan sihat walafiat tiba-tiba jadi begini tanpa diketahui puncanya. 

Setelah 6 hari berada di wad, Aqil dibenarkan pulang...bersama rakan barunya sebiji tong gas oksigen. Aqil perlu meneruskan oxygen therapy di rumah. 

cerianya!
Aqlan pun sibuk jugalah dengan tong gas ni
Ye nampaknya saya juga kena sambung cuti lagi untuk menjaga Aqil. Setelah kami berbincang, saya akan mengambil cuti tanpa gaji selama 2 bulan. Hasrat saya ini sebenarnya sudah saya nyatakan kepada boss saya sewaktu beliau melawat Aqil di hospital tempohari. Bersyukur kerana boss saya, Pn Wan Hasmemi ialah seorang yang amat memahami dan bertimbang rasa.

Maka bermulalah rutin seharian yang baru untuk Aqil dan treatmentnya. Dalam masa yang sama kami cuba dapatkan maid. Targetnya dalam masa saya bercuti, mesti dapat maid dan siap dengan latihan untuk menjaga Aqil terutama nak handle ubat-ubatannya.

Dalam masa yang sama kami cuba mencari rawatan alternatif yang sesuai. Mak dan Papa mencadangkan untuk mengambil ubat homopathy dari seorang doktor yang terkenal di Batu Gajah. Namanya Dr Jamalullail. Hebatnya doktor ini dapat mengesan penyakit seseorang melalui suara. Kebetulan ketika itu Mak dan Papa memang pergi berjumpa doktor ini untuk mendapatkan ubat sakit lutut untuk Mak, jadi sambil itu Dr dapat mendengar suara Aqil melalui telefon. Dr mengirimkan ubat jantung, ubat peparu dan ubat tekak kahak untuk Aqil.

Memang kalau boleh kami tak mahu Aqil bergantung kepada ubat doktor (drugs). Apa lagi bila kami tahu yang sildenafil itu ialah sebenarnya viagra walaupun diberikan kepada Aqil dalam dos yang sangat kecil.

Supiah (adik suami) pula memberikan buku Anakku Brain Tumor, kisah anak kepada Che Amran kumpulan Raihan tentang anaknya yang menghidapi brain tumor dan jenis-jenis rawatan yang dilalui, kebanyakannya ialah rawatan secara alternatif seperti makan produk herba HPA, hidrotherapy dan juga homopathy. Buku itu sungguh memberi motivasi dan kekuatan kepada saya. Saya ingin mencuba rawatan hidrotherapy tersebut. Ianya berpusat di PJ (saya lupa namanya). Tapi selalunya buka selepas isyak. Agak payah untuk kami dari segi logistiknya.

Kami mula berikan ubat homopathy kepada Aqil. Ubat-ubatan dari hospital masih juga diteruskan tapi sedikit demi sedikit kami kurangkan kekerapannya dan akhirnya Aqil hanya makan ubat homopathy ditambah dengan madu dan air zam-zam serta mandian aromatherapi.

Rutin bergambar sebab dapat maid tak pandai baca

Dalam masa seminggu Aqil berhenti makan ubat dari hospital memang nampak kesihatannya menurun. Dia mula merengek dan agak tidak berapa aktif. Saya agak risau. Namun suami meyakinkan saya untuk berikan sedikit masa. Alhamdulillah memang selepas itu Aqil mula sihat dan ceria seperti biasa. Makan pun banyak. Muka pun dah semakin bulat. Dia sudah dapat menyesuaikan dirinya dengan keadaan dia.

Alhamdulillah

Dalam pada itu, saya berdoa agar saya kuat dan redha dengan ujian ini dan juga untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Yang penting sekarang is to spend quality time with my kids.



No comments: