October 08, 2013

Aqil di'diagnose' dengan Primary Pulmonary Hypertension (PPH)

Dengan kelahiran anak ke 6 dan 7 ini, pada mulanya kami merancang untuk mendapatkan pembantu rumah. Wang deposit telah diberikan kepada agen tetapi setelah menunggu selama sebulan lebih pembantu masih tak sampai-sampai. Akhirnya kami membuat keputusan untuk membatalkannya. Mujurlah mendapat agen yang baik maka duit kami telah dipulangkan balik. Oleh itu kami telah menghantar Aqil dan Aqlan ke Taska Addin berada di lorong belakang rumah kami.

Aqil aqlan tidak menghadapi apa-apa masalah kesihatan pada mulanya. Cuma lama kelamaan mereka semakin kerap kena selsema dan batuk. Kami memang pasrah sebab biasalah bila hantar ke taska sebenarnya memang pakej sekali dengan batuk selsema. Agaknya virus tu memang berlegar-legar dari sorang ke sorang ke sorang. Tapi selalunya Aqil akan ambil masa yang lama sikit untuk baik berbanding Aqlan. Selalu juga hingga kena ambil nebulizer di klinik disebabkan kahak yang pekat. Bagi kami ia perkara biasa kerana hampir semua kakak dan abang semasa kecil memang selalu kena ambil nebulizer bila kena batuk selsema.

Hinggalah ketika umur mereka 9 bulan. Sama-sama batuk selsema, ulang alik klinik untuk ambil gas. Aqlan dah baik. Aqil lambat sikit baik. Seminggu selepas itu Aqil kena batuk selsema balik. Nafasnya pun laju. Masih berulang-alik ke klinik. Disebabkan agak kerap juga Aqil batuk selsema kami pun bawa dia ke hospital Columbia berjumpa pakar kanak-kanak di sana. A set of medicine again... Tapi selepas seminggu selepas itu batuk selsema dah hilang tapi nafasnya masih laju. Semakin lama Aqil pun semakin tak aktif. Makan pun kurang. Tak mahu bermain... nak memerap saja. Dan selalu muntah. Adakalanya saya nampak bibirnya agak biru terutamanya ketika menangis.

Hari itu 7 Mei 2013, harijadi suami. Kami cuti 1TM kerana di pejabat kami diadakan Mesyuarat Agung Tahunan. Saya ajak suami bawa Aqil ke Hospital Annur. Entahlah rasa macam ada rasa tak puas hati bila bawa Aqil ke Hospital Columbia tu.

Kami ke Hospital Annur berjumpa dengan Pakar Kanak-kanak Dr Khairil Azman. Bila doktor periksa, beliau menyatakan bunyi jantung aqil abnormal dan terus mengarahkan untuk diambil x-ray. X-ray menunjukkan jantung Aqil bengkak.

Saya dah mula sebak. Apalah sakit Aqil ni ye.

Doktor terus refer kami ke Paeditrician Cardiologist di Gleneagles Hospital. Doktor membayangkan kemungkinan besar Aqil perlu dimasukkan ke wad. Jadi kami balik ke rumah untuk menyiapkan barang-barang keperluan dan terus ke Gleneagles.

Sampai di sana kami terus ke bahagian Kecemasan. Kami diarahkan untuk berjumpa dengan Dr Lim Miin Kang di kliniknya. Kliniknya penuh dengan pesakit sedang menunggu giliran. Namun kami dapat masuk dengan  agak cepat kerana kes kecemasan.

Aqil diberi ubat tidur untuk scan jantungnya. Prosedur ini dipanggil Echocardiogram. Presedur dijalankan oleh Dr Chan Tee Ling. Doktor mendapati tekanan dalam jantung Aqil sangat tinggi. Severe! dia kata.. Namun struktur jantung Aqil berada dalam keadaan normal. Tiada apa-apa kecacatan. Doktor memberitahu kemungkinannya ialah Primary Pulmonary Hypertension.

About Pulmonary Hypertension
High blood pressure in the lungs is called pulmonary hypertension (PH) or pulmonary arterial hypertension (PAH). PAH is a chronic and life-changing disease that can lead to right heart failure if left untreated.
(Definition from http://www.phassociation.org )

Ini adalah kali pertama kami dengan penyakit ini! Doktor telah menerangkan kepada kami tentang penyakit ini. Dengan bahasa mudahnya ialah mungkin salur dalam peparu sempit. Ini menyebabkan tekanan tinggi dalam peparu lalu menyebabkan tekanan tinggi dalam jantung. Oksigen susah nak masuk, oleh itu jantung akan mengepam dengan lebih laju, nafas menjadi laju, Aqil akan jadi cepat penat. Badan kekurangan oksigen jadi Aqil nampak kebiruan. Punca penyakit ini memang tidak diketahui. Ianya boleh disebabkan oleh genetik, ubat, lifestyle, hormon, darah... memang tidak diketahui.

Saya dan suami hanya mendengar saja. Tak tahu nak kata apa.

Dr Lim berkata lagi..

"It is not a good news. I wish that there is some abnormality to the heart so that I can do something about it."

"There are three possibilities. The child will die. Or the child will get better when he grows up. Or the child will be like this forever"

Kami hanya terdiam.

Kami diminta berjumpa dengan Dr Chan, Lung Specialist untuk consultation seterusnya. Dr Chan mencadangkan dibuat CT Scan untuk melihat keadaan peparu Aqil. CT Scan akan dibuat esok pagi.

Saya pun baru tahu CT Scan ini untuk tengok kesihatan peparu kita sekiranya ada kuman atau bakteria atau kahak atau air. Kalau memang confirm tak ada kuman semua semua tu akan menguatkan lagi diagnosis mereka tentang PPH tadi.

Hari tu Aqil dimasukkan ke wad. Bersama mamanya... huhuhu....

Rawatan untuk Aqil selama berada di wad ialah
1. Oksigen - untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh. Untuk meringankan beban jantung Aqil mengepam oksigen.
2. Sildenafil - commercially known as viagra. But medically it is used to relax the pulmonary muscle.
3. Lasik - ubat untuk mencegah muka Aqil yang bengkak. Doktor kata muka bengkak disebabkan air berkumpul di sekeliling jantung kerana jantung dah overworked.
4. KCL - garam galian memang perlu diambil sekali dengan Lasix.
5. Ventolin - Menghilangkan batuk
6. Flixotide - Menguatkan peparu dalam jangkamasa panjang

Keputusan CT Scan menunjukkan keadaan peparu Aqil yang sihat tanpa sebarang jangkitan kuman/bakteria. Cuma doktor kata nampak saluran dari jantung ke peparu membengkak. Ini menguatkan lagi diagnosis doktor yang mengatakan saluran pulmonary yang sempit. Jadi sahlah ianya Primary Pulmonary Hypertension.

Aqil berada di wad selama 6 hari. Dari sehari ke sehari bacaan oksigen Aqil semakin meningkat alhamdulillah. Masa mula-mula masuk bacaan oksigen Aqil ialah 80% sedangkan yang normal ialah 95-100%. Pada hari terakhir di wad, bacaannya ialah 97% tanpa bantuan oksigen. Aqil juga semakin banyak makan dan tidak lagi muntah-muntah.

Alhamdulillah kesihatannya bertambah baik. Aqil sudah mula ceria. Alhamdulillah.

No comments: