July 17, 2013

Setelah sekian lama

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini hari kedua saya masuk kerja selepas 2 bulan bercuti. Apa? Cuti bersalin ke? Tak tahu cerita pun pasal pregnant tiba-tiba cuti bersalin?

Bukan.
Bukan cuti bersalin.

Panjang ceritanya.................................

Mungkin ada yang sudah mengetahui tentang anak saya yang tak berapa sihat. Muhammad Aqil telah disahkan mempunyai penyakit Primary Pulmonary Hypertension. Apa tu? Ianya adalah penyakit tekanan tinggi dalam paru-paru.

Primary pulmonary hypertension (PPH) is a rare lung disease that leads to narrowing of the blood vessels of the lungs. This narrowing worsens over time and causes high blood pressure in these blood vessels. It is sometimes call unexplained pulmonary hypertension because it describes pulmonary hypertension when there is no underlying heart or lung disease causing the high blood pressure. Symptoms of PPH can develop so slowly that you may have PPH for years without knowing it. Treatments for PPH focus on symptoms and include several medications, surgery, as well as lifestyle changes.

(source from American Lung Association)

Jadi selama 2 bulan yang lepas saya mengambil cuti tanpa gaji untuk menjaga Aqil, menyusun jadual harian Aqil, mencari pembantu rumah, melatih pembantu rumah untuk menjaga dan memantau kesihatan dan aktiviti seharian Aqil.

Hmmm.. dari mana saya nak mula cerita ye? Kalau nak cerita tu mungkin boleh buat buku kot.. :). (terinspirasi dengan buku Anakku Brain Tumor dan Atiq Wazif)

Kisahnya bermula selepas saya pulang dari office team building di Bukit Gambang Resort. Saya akan ceritakan dalam next entry. Insya allah.


No comments: