July 17, 2013

Kisah Aqil Part 1

21 April 2013

"Yang, pukul berapa agaknya sampai. Abang nak bawa Aqil dan Aqlan ke klinik ni ambil gas"

SMS dari suami mengejutkan saya dari lamunan. Saya ketika itu sedang berada di dalam bas dalam perjalanan pulang dari Team Building di Bukit Gambang Resort City.

"Eh, bukan minggu lepas baru ambil gas ke, dah kena batuk selsema lagi? Insya allah sampai dalam pukul 5"

Saya membalas SMS tersebut.

Saya berasa agak risau. Minggu lepas baru saja Aqil Aqlan batuk selsema sampai kena ambil gas. Aqlan agak cepat juga sembuhnya. Ambik gas sekali terus baik. Tapi Aqil mengambil  masa yang agak lama untuk sembuh hinggakan terpaksa berulang alik beberapa kali ke klinik untuk ambil gas. Minggu lepas juga doktor telah mengesan "mild bronchitis" pada Aqil. Namun selepas diberi antibiotik alhamdulillah sembuh juga Aqil. Minggu ni kena lagi??

Petang itu apabila sampai di rumah, suami pun baru balik dari klinik ditemani Ain Maisara dan Ain Humaira. Kakak terpaksa ikut untuk memegang Aqil dan Aqlan dalam kereta. Kebetulan esoknya saya memang mengambil cuti sebab baru balik dari team building. Jadi dapatlah Aqil dan Aqlan berehat saja di rumah esok, tak perlu dihantar ke taska.

Minggu itu kami bergilir-gilir mengambil cuti untuk menjaga Aqil dan Aqlan. Alhamdulillah Aqlan bertambah baik, tinggal selsema sikit-sikit lagi. Namun Aqil masih tidak nampak 'improvement', kalau ada pun sikit. 

Lawatan ke Poliklinik An Nur

Pagi itu sekali lagi kami bawa Aqil ke Poliklinik An Nur di Bandar Tun Hussein Onn. Klinik ini memang sering menerima kunjungan kami sekeluarga sekiranya ada yang tak sihat. Anak-anak memang selesa menerima rawatan di sini. Selain kakak-kakak nurse yang friendly, kliniknya juga amat mesra kanak-kanak. Ada play area, mainan yang banyak dan pengunjung perlu membuka kasut di luar. Jadi dapatlah Aqil dan Aqlan merangkak dengan selesanya.

Kami berjumpa dengan Dr Abdul Qahhar. Aqlan kami tinggalkan di taska kerana sudah beransur sembuh. Sekali lagi Aqil terpaksa mengambil gas (nebulizer) sebab masih dengar kahak dalam peparunya. 

"Doktor, boleh tak minta refer ke pakar sebab sejak kebelakangan ni kami rasa kerap sangat Aqil sakit sampai kena ambil gas. Baru je minggu lepas dia baik lepas tu minggu ni kena lagi" saya bersuara.

Perkara ini memang saya dan suami telah bincangkan sebelum datang ke klinik tadi.

"Boleh, nak pergi ke hospital mana?" Dr Qahhar bertanya.

"Yang paling dekat Hospital Columbia lah. Tapi  kami tak pasti doktor mana. Dr ada kenal doktor pediatrician kat sana ke?"

Kami memikirkan sekiranya memerlukan apa-apa prosedur, mudahlah urusannya kerana senang berulang alik. Maklumlah anak-anak ramai yang ditinggalkan di rumah.

Dr Qahhar mencadangkan kami berjumpa Dr. Hew Khor Farn. 

Lawatan ke Hospital Columbia

Petang itu saya set appointment dengan Hospital Columbia untuk berjumpa dengan Dr. Hew dan selesaikan urusan mendapatkan company GL dari Pantai Medicare. Mudahnya sekarang untuk mendapatkan GL boleh melalui email sahaja. Sebelum ni saya terpaksa menggunakan fax untuk submit surat rujukan atau appointment card dan menunggu GL keluar dari mesin fax. Tapi kali ini saya hanya ambil gambar surat rujukan dengan phone camera, isi GL request form, dan terus email. Tidak lama selepas itu, GL pun diterima melalui email juga. Alhamdulillah. 

Esoknya kami terus ke Columbia Hospital, Cheras. Urusannya cepat dan mudah. Mungkin kerana hari bekerja jadi tidak begitu ramai orang. Kami berjumpa dengan Dr. Hew. Orangnya soft spoken. 

Kami menceritakan bagaimana keadaan Aqil sejak 2-3 minggu ini. Setelah memeriksa keadaan Aqil, Dr Hew mencadangkan supaya Aqil dimasukkan ke wad kerana perlu ambil gas dengan kerap. Kami agak keberatan untuk Aqil masuk ke wad jika sekadar untuk ambil nebulizer sahaja.

"Jika tidak mahu warded, you all kena ulang alik bawa aqil ke Hospital untuk neb. Boleh ke? Kena masuk melalui Emergency"

"Macamana kalau kami berulang ke klinik saja?"

"Ok. Boleh juga. Nanti minta doktor itu check dia punya lung lah."

Kami pulang bersama Aqil dengan dibekalkan dengan ubat selsema, ubat batuk, singulair untuk kuatkan peparu, sterimar untuk spray di hidung jika tersumbat. Appointment seterusnya seminggu lagi.

Kami pun teruskan berulang alik ke klinik untuk Aqil ambil neb. Pagi petang, pagi petang... Sehari, dua hari, 3 hari... sehingga next appointment sepatutnya hari Isnin tapi kami awalkan ke hari Sabtu supaya tak perlu ambil cuti. 

Kesihatan Aqil kelihatan semakin baik. Batuk dan selsema sudah kurang. Tinggal sedikit-sedikit. Perjumpaan seterusnya dengan Dr Hew, beliau kata ada sikit-sikit lagi. Dr. akan berikan gas chamber dan ventolin. Jika nampak Aqil nafasnya laju, boleh berikan di rumah saja.

Nafasnya masih laju

Sehari ke sehari selsema dan batuknya sudah hilang. Alhamdulillah.. Tapi... Nafasnya masih laju macam orang lelah. Kami masih teruskan dengan ventolin menggunakan gas chamber di rumah saja. Masa tu Aqil pun sudah mula dihantar ke taska semula. Tapi saya bekalkan gas chamber tu kepada cikgu dan pesan kepada cikgu untuk berikan kepada Aqil mengikut jadualnya.

Sehari ke sehari, tidak nampak improvement pada Aqil. Walaupun batuk selsemanya sudah sembuh 100% tapi nafasnya tetap begitu. Macam orang sesak nafas. Kami bawak semula Aqil ke Poliklinik An Nur. Dr Razman check.

"Peparu dia dah clear dah. Ok. Mungkin side effect daripada ventolin. Ventolin memang boleh menyebabkan jantung rasa berdebar-debar."

Jadi kami stopkan ventolin. 

Sehari ke sehari Aqil nampak semakin kurang aktif, kurang selera makan, kurang bermain. Ada kalanya terutama ketika menangis saya nampak macam bibir Aqil jadi pucat.

Kenapa anakku?

Bersambung...

No comments: