July 19, 2013

Kisah Aqil Part 3

Waktu itu lebih kurang pukul 12 tghari. Kami terus ke bahagian Kecemasan. Setelah beberapa urusan selesai, staf di kaunter mengarahkan kami ke bilik Dr Lim Miin Kang. Saya bersama Aqil terus ke bilik Dr Lim di tingkat 1 sementara suami menguruskan pendaftaran dan GL di tingkat G.

Sampai di klinik Dr Lim, saya dapati ramai yang sedang menunggu giliran. Saya terus ke kaunter pendaftaran dan menceritakan serba sedikit tentang keadaan Aqil sambil menegaskan yang kami dari bahagian emergency. Saya mendapati ramai yang ingin berjumpa Dr Lim kerana beliau juga ialah seorang paediatrician. Jadi ramai yang membawa anak untuk regular checkup atau demam. Namun tidak dinafikan ada juga yang memang kerana anaknya mempunyai masalah jantung. Keluasan klinik pula agak kecil. Ini menyebabkan keadaan di situ agak sesak. Dengan ibu bapa, dengan anak-anak yang bermain, dengan baby di dalam stroller. Terdapat satu lagi bilik menunggu yang tertutup sambil ditulis nursery. Saya fikir mungkin untuk ibu-ibu yang hendak menyusukan anak atau menukar lampin anak. Namun masih boleh nampak dari luar kerana ada tingkap kaca yang memisahkan antara dua ruang tersebut. Pun penuh juga. Saya mendapat tempat duduk di satu sudut yang agak tersorok. Bagus juga kerana saya kira memang sudah masanya untuk Aqil menyusu.

Agak lama menunggu, saya berasa agak resah kerana kami belum dipanggil. Saya ingatkan kes kami dikira kes kecemasan. Saya langsung ke kaunter semula.

"Miss, anak saya kena tunggu ikut giliran ke? Kami dari emergency ni. Dr yang refer ke sini pun minta kami segera jumpa Dr Lim sebab jantung dia dah bengkak."

Saya bukanlah mahu meremehkan pesakit-pesakit yang lain. Tapi mengikut pertimbangan saya ketika itu, Aqil perlu didahulukan. 

Seorang lagi staff yang agak senior membantu kami. Beliau terus membawa surat rujukan kepada Dr Lim. Tidak lama selepas itu beliau keluar semula dan meminta kami duduk di kerusi "Next". Bermaksud selepas ini ialah giliran kami.

Syukur ya allah.

Aqil tidak banyak kerenah. Saya berganti-ganti dengan suami untuk memegangnya. 

Berjumpa Dr Lim Miin Kang


Dr Lim Miin Kang,  Paediatrician and Paediatric Cardiologist, Gleneagles Hospital
Kami masuk ke bilik Dr Lim. Saya rasa macam kelam kabut sebab semua benda dibuat cepat-cepat. Dr Lim membaca surat rujukan, melihat x-ray, langsung meminta pembantunya membuat ECG kepada Aqil. Aqil dibaringkan di atas katil dan dipasang beberapa wayar di dadanya dan dikakinya.

Sedate, no sedate

Nurse kata kena sedate sebelum buat ECG. Tapi tadi Dr kata tak perlu sedate sebab kalau sedate kita tak dapat tahu keadaan sebenar jantungnya. Dah macam nak bertekak pula Dr dengan nurse.

Aqil pula dah mula menangis bila dipasangkan wayar. Kami memegang tangan dan kaki Aqil sambil memujuknya. Beberapa minit kemudian prosedur selesai. 

An Electrocardiography (ECG) is used to measure the rate and regularity of heartbeats, as well as the size and position of the chambers, the presence of any damage to the heart, and the effects of drugs or devices used to regulate the heart, such as a pacemaker. 

Setelah melihat keputusan ECG, Dr Lim meminta Aqil membuat prosedur seterusnya iaitu Echocardiogram. Kami tidak banyak cakap hanya menurut saja apa yang Dr kata. Sebenarnya dalam kepala kami ada banyak persoalan tapi kami sabar dahulu. Biarlah doktor lakukan pemeriksaan dulu.

Dr Lim dibantu oleh seorang lagi doktor, Dr Chan Tee Ling untuk melakukan Echo kepada Aqil. Pada mulanya echo dibuat dengan Aqil dalam keadaan sedar. Tapi Aqil menangis dan meronta-ronta. Oleh itu Dr Chan minta Aqil diberi sedatif dulu kerana Echo akan mengambil masa yang lama, dalam 15-20 minit. Echo ini sebenarnya dalam bahasa yang mudah difahami ialah scan jantung. Scanner ini dapat melihat keadaan jantung secara terperinci dan dapat membantu doktor untuk mengenalpasti sekiranya terdapat sebarang abnormalities pada jantung dan fungsinya.

Echocardiogram, often referred to cardiac echo or simply an echo is asonogram of the heart. (It is not abbreviated as ECG, which in medicine usually refers to an electrocardiogram.) Echocardiography uses standard two-dimensional, three-dimensional, and Doppler ultrasound to create images of the heart.
Echocardiography has become routinely used in the diagnosis, management, and follow-up of patients with any suspected or known heart diseases. It is one of the most widely used diagnostic tests in cardiology. It can provide a wealth of helpful information, including the size and shape of the heart (internal chamber size quantification), pumping capacity, and the location and extent of any tissue damage. An Echocardiogram can also give physicians other estimates of heart function such as a calculation of the cardiac outputejection fraction, and diastolic function (how well the heart relaxes).
Not only can an echocardiogram create ultrasound images of heart structures, but it can also produce accurate assessment of the blood flowing through the heart, using pulsed or continuous wave Doppler ultrasound. This allows assessment of both normal and abnormal blood flow through the heart. Color Doppler as well as spectral Doppler is used to visualize any abnormal communications between the left and right side of the heart, any leaking of blood through the valves (valvular regurgitation), and to estimate how well the valves open (or do not open in the case of valvular stenosis).

Setelah Aqil tertidur selepas diberikan sedatif, echo pun dijalankan. Kami dapat melihat bagaimana jantung Aqil bekerja. Pemeriksaan yang dilakukan oleh Dr memang sangat terperinci. Keadaan jantung dari setiap sudut direkodkan.

Setelah selesai, Dr Chan memanggil Dr Lim untuk melihat keputusan pemeriksaan Echo. Setelah itu Dr Lim mengajak kami masuk ke bilik untuk berbincang. Hati saya sangat berdebar-debar.

Keputusannya

"Not so good news" Dr Lim bersuara.

My heart skipped a beat.

"The pressure in the heart is very high. But the heart is normal. There is no abnormalities on the heart"

Kami menarik nafas lega.

" I would prefer the heart not normal so that I can do something about it"

Oh macam tu pula. Kami tidak tahu nak kata apa.

"Let me explain" Dr Lim mula mencari kertas dan pensil. Beliau melukis gambar jantung.

Bersambung...

No comments: