January 27, 2010

Berdoa

Berapa ramai antara kita yang selalu berdoa kepada Allah untuk memudahkan urusan kerja kita di tempat kerja?

"Ya Allah, mudahkan aku buat FRS ni dan siap sebelum deadline esok.."
"Ya Allah, mudahkanlah perjalanan pergi dan balik kerja, hindarkan lah aku daripada jem.."
"Ya Allah, simpankanlah satu parking untukku di -2 hari ini sebab duit gajiku dah habis tak dapat nak bayar parking kat luar"
"Ya Allah, lembutkanlah hati bos ku supaya mudah menerima pandangan anak buahnya.." (untuk orang-orang yang bosnya bersikap diktator.. heheh)

Apa yang kita selalu buat ialah... komplen.. komplen.. komplen... Komplen pada siapa? Pada kawan-kawan, pada pasangan kita, dalam blog, dalam facebook.

Tapi kita selalu lupa untuk mengadu kepada Allah yang Maha Berkuasa..

"Ya Allah, permudahkanlah UAT Flexidestina Value untuk multiple files same BP yang kami akan buat hari ni. Berjayakanlah UAT kami. Permudahkan urusan UAT kami yang seterusnya sehingga kami dapat completekan project ini mengikut target date yang telah kami commit. Amin Ya Allah..."

Huhu... sebenarnya mama tengah risau UAT project sekarang ni yang dah overrun hampir sebulan. Kritikalnya ialah test case hari ni. Kalau tak berjaya, perlu ada program change. Ini boleh menyebabkan project yang seterusnya terpaksa di'shift' lagi. Tak sanggup nak bagitau customer.

Mungkin mama lupa nak doakan kejayaan project ni sejak mula lagi. Biasalah manusia, bila dah kritikal baru nak teringat untuk memohon pada Yang Satu.

Muhasabah diri...

No comments: