January 14, 2009

apple pie a la mcD

"isk.. teringin nak makan apple pie mcD ni tapi tak boleh beli la... kena boikot mcD... barangan yahudi..."

Don't worry! mamasherry has the solution... let's make homemade apple pie a la mc donald... :) cewah. Mama dapat resepi ni daripada mamafami's tapi mama modify sikit-sikit contohnya kurangkan gula sikit sebab first time buat manis sangat... and then untuk kulit pie mama guna margerine instead of butter. first time dulu mama buat guna butter campur shortening tapi dia jadi rapuh sangat. jadi fragile pulak apple pie tu... so resepi di bawah ni yang sudah di modify sikitlah...

Bahan-bahan

Inti
7-8 biji apple hijau
segenggam kismis
80g gula
1 tsp cinnamon powder
30g butter

Kulit pie
500g tepung gandum
250 butter/margerine
1 biji telur
1 tsp salt
5 tbs cold/iced water

Cara-cara

Masukkan semua bahan inti di atas dalam periuk dan masak atas dapur dengan api perlahan sehingga apple jadi lembut. Tapi jangan sampai lembut sangat. Nanti jadi jam apple...



Untuk kulit pie, ramas tepung dengan butter sehingga crumbly. Masukkan telur dan air sejuk sedikit demi sedikit hingga jadi doh. wrap doh dengan plastik dan letak dalam fridge dalam 10-20 minute. nak lama-lama pun boleh juga. kenapa kena masuk dalam fridge ye? ini adalah tips untuk mendapatkan pie crust yang rangup.

Ok bila dah sedia, bolehlah kita roll the dough dan potong-potong ikut size macam apple pie mcD tu... Isikan filling tadi, then tutup dan lekatkan tepinya (tekan pakai garfu)



Sapukan kuning telur. Cucuk pie dengan garfu sikit untuk buat lubang supaya kulit belah dalam akan masak. masukkan dalam oven yang telah dipanaskan 180degrees. Bakar sehingga menjadi golden brown (dlm 15 - 20 minutes).
Voila!

Next time mama nak try goreng pulak..

No comments: