May 26, 2006

dino thunder.. power up.. hah!!

kalau dengar lagu intro power rangers, imran pun dah berjangkit ngan kakak abang dia... terus mencari-cari nak tengok tv.. bahaya nih...

tapi kali ni bukan nak cakap pasal power rangers la.. nak cakap pasal power up.. tariff electric naik... mama pun antara yang akan terkena tempiasnya la sebab every month memang lebih dari rm50 ringgit.. haai.... semua bende naik... ada tak bende yang tak naik, makin turun??? hari tu minyak dah naik.. nih electrik pulak.. lepas ni apa pulak gaknyer.. tapi kesian jugak kat tnb yang macam nak bankrupt je sebab hutang banyak then sekrang nih tengah rugi pulak.. tapi satu la yang mama pelik.. tang perjanjian dengan IPP tu...

Menurutnya (Menteri Tenaga, Air dan Telekomunikasi, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik ), IPP mempunyai perjanjian dikenali sebagai Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) yang tidak boleh dirunding semula. Sekiranya rundingan semula dijalankan ia hanyalah atas dasar persefahaman bersama dan tidak melibatkan PPA.
``Atas dasar itu, ia boleh dilakukan, tetapi jika rundingan semula dijalankan, mungkin ia akan melibatkan pemanjangan kontrak antara TNB dan IPP-IPP berkenaan,'' katanya.
Buat masa ini TNB membayar RM4 bilion setahun untuk tenaga rizab yang dijana oleh IPP - tanpa mengira sama ada kapasiti itu digunakan atau tidak.
Setakat ini sebanyak sembilan IPP bernaung di bawah lima syarikat konsesi iaitu YTL Power Generation, Malakoff Bhd., Powertech, Sime Darby dan Genting Sanyen.


maknanya yang IPP ni dok produce power, TNB kena beli balik tak kira la guna ke tak guna.. kalau yang tak guna tu abih camtu je la tanpa ada pulangan.. tu yang rugi tu... itu sebenarnya statement sebelum tariff naik la.. latest statement..

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik berkata, pihaknya sedang mengadakan perbincangan untuk membentuk satu perjanjian tambahan bagi mengurangkan `bayaran pengeluaran' berjumlah RM3.3 bilion yang dibayar setiap tahun oleh TNB kepada IPP.

eloklah tu.. cuma diharap pihak-pihak mereka ni cubalah bijak sikit bila ber'nego'.. kena amik kira la kepentingan rakyat.. jangan berat sebelah.. ni tak pasal-pasal kita yang jadik mangsa..

haii... baru dapat increment sikit.. expenses pulak dah bertambah.. tak jadik la nak berangan lebih-lebih... hehe..

No comments: